onsdag 2 januari 2013

Svar till Idae!

Hej, jag har hittat din blogg av en slump och jag gillar att läsa den. Blir motiverad av din träning och du verkar otroligt duktig! 
Har fött två barn själv och har pga svåra graviditeter gått upp i vikt och har ca 20 kg kvar tills jag är nöjd, tänkte om du hade tips på vad och hur jag skulle kunna träna för att nå mitt mål? Är tyvärr ingen Springare.. :( 
Tack för en fin blogg!


Tack för din fina kommentar, självklart ska jag ge dig några tips att tänka på.

Jag måste bara påpeka att jag är inte på något sätt utbildad eller något proffs utan en helt vanlig tjej med lite extra passion för träning och hälsa. Har tränat sedan jag var 4 år och tävlat i drygt 14 år i gymnastik och hopprep.  
På senare tid har dansen blivit en het passion men fortfarande älskar jag att gymma, springa och om tid finns gå på några gruppass. 

För mig finns inga enkla metoder för att gå ner i vikt, jag gillar inte dieter eller snabba kurer av något slag utan förespråkar vanlig mat, utan förbud. Ät allt men inte alltid och framförallt ät och träna med måtta. Lyssna på kroppen, men var inte rädd för att ändå våga pressa och ta ut dig till fullo ibland. 

Varje genomfört träningspass är ett steg i rätt riktning och varje gång du väljer bort något onyttigt till förmån för något nyttigare att stoppa i munnen är ännu ett steg åt rätt håll.

Att sätta upp förbud mot kakor, glass, godis, ost, vitt bröd, pasta eller vad det nu må vara eller ställa för höga, ibland kanske till och med orimliga krav på sig själv som tex, träna varje dag, springa milen på 40 min, lyfta 50 kg i bänkpress eller vad det nu må vara anser inte jag fungera för att hålla motiviationen uppe och lyckas.

För att lyckas krävs det att målet ska vara möjligt att uppfylla. Målet ska vara SMART
Specifikt - Vad exakt är det du vill uppnå? Mätbart - Hur tar du reda på om du nått ditt mål, en viss tid på en viss distans, en viss vikt på en viss övning, att bli smal är inte mätbart för vad innebär smal, isf måste siffror ner på papperet. Accepterat & Attraktivt - För att nå målet måste du vilja nå målet, hur mycket är du beredd att satsa, hur mycket är du beredd att offra för att nå fram? Realistiskt & Relevant - Målet måste gå att uppnå, det ska vara ditt mål som är viktigt just för dig.  Tidsbestämt - När ska du vara i mål, sätt de inte allt för långt fram i tiden då finns de risk att du tröttnar.
Sätt delmål mot det stora målet, belöna dig själv när du nått delmålen med tex. en ny tröja, en massage, ett par nya örhängen men inte med onyttiga godsaker. Istället för att plocka bort en massa saker ur ditt liv så inför nyttigare vanor. 
Ät dig mätt på bra mat så som fisk, kyckling, sallad, rotsaker, avokado, nötter, bär, frukt (med måtta om sötsug är ett stort problem) kolhydrater i måttlig mängd. Kvarg, keso, kesella, hårt bröd, makrill, kalkon. 
Listan på god nyttig mat kan göras lång. Jag äter den mesta maten men tar alltid mycke sallad, äter kolhydrater men inte så mycke, tränar man behöver kroppen lite av allt. 
Försök hålla frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och ev ett mindre mellanmål främst bestående av protein på kvällen om du som jag har svårt att somna lite smått hungrig. 

När du ätit dig mätt på de bra sakerna är man inte längre (oftast) lika sugen på det onyttiga. 

Om ändå sötsuget slår till med full kraft, gör något, aktiverad dig 2 minuter, gå en promenad runt huset, drick vatten eller en kopp te, ring en vän, borsta tänderna. Vad som helst, många gånger tror jag suget kommer ur tristess, ren vana eller bara känslan av att vilja stoppa något i munnen.
OM de nu är helt omöjligt, suget försvinner inte oavsett och du vet inte var du ska ta vägen, ta en halv ruta mörk choklad 70% minst, en kopp te och njut av den!

Jag tycker du ska börja försiktigt, måste du välja mellan att strukturera upp mat eller träning så skulle jag säga mat. 

Börja där, tillför nya nyttigare val, försök hålla dig helt från sötsaker och mindre bra mat, men ge inte upp vid minsta misstag. Se de som "gjort är gjort" och fortsätt hålla dig till planen. 
Lägg sedan till promenader, och öka efter som. 
Jag vet inte hur din bakgrund innan barnen såg ut, men att du inte är någon löpare, de går att ändra på om DU vill. Börja promenera en sträcka, lägg sedan in lättare jogg mellan två lyktstolpar öka sedan liiiite liiiite i taget. Ett par tre rundor i veckan 20-30 minuter kan räcka för någon som aldrig annars tränar. 
Vill man verkligen inte springa så är cykling, skidåkning eller crosstrainer också bra.
Lägg sedan till lättare styrketräning, finns många bra övningsprogram på nätet för hemmaträning.
Vill man gå ännu längre, träningskort på närmsta träningscenter, gym eller liknande. 
Glöm inte bort vardagsmotionen, avfärda den inte som onödig. Ta trappan istället för hissen, gå till affären, kliv av bussen två hållplatser tidigare, gå runt hemma när du pratar i telefonen, ta en promenad med din väninnan istället för kaffe på cafe, stå istället för sitt, gå istället för stå. 
All rörelse är bra rörelse. 

Viktigast tycker jag är att man tycker om det man gör, för någon som hatar att cykla är Vätternrundan som mål redan dömt att misslyckas. För att lyckas krävs det dock uppoffringar, det krävs styrka att våga säga ifrån, styrka att säga nej, styrka att stå emot frestelser, och att våga stå för det liv man valt för det finns alltid folk som ifrågasätter andras val. 


Hitta din passion! Jag tror på dig!





4 kommentarer:

idae sa...

Åh tack snälla underbara!

Förr var jag vältränad, har alltid hållit på med hästar och ridit 7 dgr i veckan och all stall syssla på det. :-) Tyvärr fungerar det inte just för tillfället med höstar och ridning

idae sa...

Men så småningom hoppas jag. Promenader det är jag ofta ute på och trivs med. Skall använda mig av dina råd, tycker de var riktigt bra.
Håller tummarna för din dotter vad det nu må vara. Kram

Sandra sa...

Om du är van sedan innan att träna rätt intensivt och hårt så tror jag inte de kommer vara något problem allt för dig att "komma tillbaka" de gäller bara att hitta de små luckorna för träning, prioritera, planera och sen just do it! Satsa lite extra på bålstyrka om du tänkt dig upp i sadeln igen! :-)

idae sa...

Tack för att du tror på mig, det värmer!!