tisdag 23 oktober 2012

Problem med bäckenet?!

Jag har ju haft rätt stora problem vid varje graviditet samt ett bra tag efteråt, smärtan går inte att beskriva om man själv inte kännt något liknande men att gå, dela på benen, gå i trappor, lyfta, stå på ett ben eller bara ta sig upp från liggande/sittande är en plåga.

Det började i v 14 med storgrabben, försvann aldrig helt innan det drog igång ordentligt i v. 8 med lillskruttan. Med Lillprinsen dröjde det ända till v. 16 innan det blev jobbigt men å andra sidan hade jag så mycket andra problem att jag kan ha missat smärtan just där.

Nu har det gått 2½ år sedan Lillprinsen föddes, för ett år sedan var det helt otänkbart att utföra en hel radda med saker, men jag har försökt träna upp och stärka upp det som går.
För ett år sedan kunde jag inte göra ett enda utfall, jag kunde inte rotera överkroppen för snabbt och vid de flesta lyft ilande det till.

I lördags på inspirationsdagen på Iksu pratade vi bäckenbotten och foglossningar, det var då jag började tänka på hur det egentligen kändes.
Jag har inga som helst problem med att göra 240 utfall, springa över 2 mil, rotera överkroppen eller lyfta i dagsläget.
Dock så märker jag att jag blir "trött" och då tappar både hållning och anspänningen vid vissa aktiviteter vilket gör att jag åter kan känna igen smärtan än om det inte alls är i närheten av den som jag kände förr.

I lördags blev det nog lite mycke träning, fram för allt träning jag inte riktigt är van vid och ända sedan dess har jag känt av lite ilande och "trötthet"

Jag ser det egentligen inte som något större problem eftersom det inte hindrar mig i vardagen, men jag tänkte att eftersom jag inte har något större träningsmål för resten av hösten så kunde jag fokusera på lite mindre saker, som tex att stärka upp bäckenet, så har ni några bra tips på övningar. Shot!

Inga kommentarer: