söndag 17 juni 2012

Dag 20 – Hur viktigt du tycker att utbildning är

Oerhört viktigt samtidigt som inte livsviktigt!

En utbildning behöver man för att överhuvudtaget få sig ett jobb. Det är inte så som de va för kanske 30-40 år sedan då de flesta bara gick ut 9an men ändå fick sig ett hyfsat jobb!
Nu måste man nästan ha universitetsutbildning för att städa eller vända hamburgare på Frasses!

Jag säger inte att det inte är bra att de är så, bara att de är så de ser ut nu!

Samtidigt tycker jag inte att det är helt livsviktigt att utbilda sig till något "toppjobb"

Jag har själv aldrig haft några ambitioner om att göra riktig karriär, det är precis lika viktigt att trivas med de man gör som att tjäna pengar eller ha en fin titel!
De är klart att den väg jag har valt inte ger mig ett fett bankkonto, men för mig är de viktigaste att trivas med det jag gör, ha fina kollegor och känna att jag faktiskt gör något bra varje dag!
Min utbildning kommer inte ge mig ett flaschigt visitkort, de kommer inte ge mig någon lön att tala om och jag kommer inte förändra världen!
MEN jag är övertygad om att jag kommer trivas med de jag ska göra, att jag kommer komma hem som en glad och tillfreds mamma/fru/vän/människa, kanske inte varje dag men det gör ingen!

Jag kommer alltid försöka pusha mina barn till att prestera det bästa, inte toppresultat utan de bästa de kan, och jag kommer alltid stå bredvid för att stötta och hjälpa oavsett om de vill bli hjärnfysiker eller bonde, advokat eller frisör!
Det är inte vad man gör, utan att man gör det man vill som är det viktiga.

Inga kommentarer: