lördag 16 juni 2012

Dag 19 – Respektlöshet mot dina föräldrar

Inte en chans!

Jag anser verkligen att dagens ungdomar går för långt. Att kalla sin mamma j***la kärring, svära åt pappa, leva rövare, slåss, förstöra saker eller bara vara upptjäftig är inte ok.
Inte av ett barn!

Jag minns att jag en gång svor åt min mamma, det gjorde jag aldrig om. Skulle aldrig komma på tanken att vara upptjäftig mot äldre eller börja hota för att jag inte får som jag vill.
Nu har jag aldrig haft pappa i närheten, jag har aldrig kunnat spela ut dom mot varann så som många andra ungdomar gör. Jag har aldrig kunnat gå till den "snällare" för det har bara varit jag och mamma. Alltid!

Jag håller mig ofta lugn när trotsen sätter igång här hemma, men är det någon gång det riktigt brister så är det när hoten haglar tätt, det svaras emot på ett icke tolererande sätt eller när ilskan tar över så till den grad att andra far illa.
Men gränser måste testas och det är föräldrarnas ansvar att stå där, utan att falla vad som än händer!

Respekten för de äldre måste ungdomarna få tillbaka, artighet måste vi lära dom och förmågan att tygla sina egna känslor måste vi ge verktygen för at kunna hantera.

Inga kommentarer: